Concept > Klas 4 > Klasse-krantenproject

Klasse-krantenproject

 


                           
                    
Projekt Klasse 2021 

 PRESENTATIE

 

In de week 26-30 april 2021 houden jullie compleet in het Duits jullie  presentatie met max. 3 andere klasgenoten. Het behaalde resultaat telt 1x mee in periode 3.

                                  Dit moet je doen:

  • Zoek 4 (niet al te korte) artikelen met inhoud, deze 4 zijn niet dezelfde als in je dagboek.
  • Voor de structuur (een criterium bij de beoordeling!) van je presentatie is het handig als de artikelen een zekere samenhang vertonen, bijv. thema sport of conflict in het Middenoosten
  • Je maakt de presentatie m.b.v. Powerpoint of (nog liever) Prezi.
  • Je geeft goed je structuur en de inhoud van de artikelen op hoofdlijnen aan, bijv. in Duitse trefwoorden die worden toegelicht.
  • Jullie mening(en) bij inhoud/thema van jullie artikelen.
  • Een belangrijk criterium wordt het gebruik van trefwoordenblaadjes: hierop mogen maximaal 15 losse trefwoorden staan. Afwijkingen hiervan leiden tot aftrek!

 

DAGBOEK

 

Je dagboek lever je uiterlijk op 3 juni 2021 in en je mag het met max 3 partners samen maken, of – in uitzonderlijke gevallen en na overleg met je docent – alleen. Het behaalde resultaat telt 3 x mee in periode 3. Je moet 4 artikelen per persoon bewerken!

Deze artikelvorm moet je uitzoeken

Dit moet je ermee doen:

Nachricht, 3-6 x

  • Datum aangeven
  • Samenvatting in het Nederlands op hoofdlijnen
  • Woordenlijst D-N, 15 belangrijke woorden
  • Jullie mening(en) bij inhoud/thema van het artikel in het Nederlands
  • Jullie motivatie voor de keuze in het Nederlands

Karikatur + bijbehorende Nachricht, 2-4 x

  • Datum aangeven
  • Samenvatting in het Nederlands op hoofdlijnen
  • Woordenlijst D-N, 15 belangrijke woorden
  • Jullie mening(en) bij inhoud/thema van het artikel in het Nederlands
  • Jullie motivatie voor de keuze in het Nederlands

Reportage of Hintergrundartikel, 2-4 x

  • Datum aangeven
  • Samenvatting in het Nederlands op hoofdlijnen
  • Woordenlijst D-N, 15 belangrijke woorden
  • Jullie mening(en) bij inhoud/thema van het artikel in het Nederlands
  • Jullie motivatie voor de keuze in het Nederlands

Interview, 1-2 x

  • Datum aangeven
  • Samenvatting in het Nederlands op hoofdlijnen, geen vertaling!
  • Woordenlijst D-N, 15 belangrijke woorden
  • Jullie mening(en) bij inhoud/thema van het artikel in het Nederlands
  • Jullie motivatie voor de keuze in het Nederlands

 Je kunt goed de website gebruiken bij de krant: www.gn-online.de  (m.nepperus@piusx.nl, ww: piusklasse2021!)

M. Nepperus

Gang van zaken bij het zelfstandig werken:

  1. Vorm een groepje van 3-4 leerlingen! Houdt rekening met elkaars roosters!!!!!
  2. Tot 14 april komt er 1 krant per twee op school. Ik neem deze mee en leg die neer in 305, waar je die elke dag dat je op school bent, moet ophalen.
  3. Het is in de eerste plaats de bedoeling dat je een Duitse krant in de breedte leest!!!
  4. Het is in de tweede plaats de bedoeling dat je artikelen voor de hierboven beschreven producten verzamelt in een map.
  5. Zorg dat je voor de bewerking schaar en markeerstift bij je hebt.
  6. Gooi geen kranten zo maar weg of laat ze achter. Ik zet morgen een grote doos vooraan in 305 neer, waar je overgebleven kranten weggooit, niet in proppen.